fredag 10 juni 2016

Nördiga vantar - Hobbiten

Att nörda ner sig i stickning hör ganska mycket ihop med andra typer av "nördighet". Inte minst sådant som hör ihop med Sagan om Ringen, Harry Potter, Doctor Who och andra kulturella fenomen.

Jag har just avslutat en stickning som innehåller riktigt mycket kombinerad nördighet.

Teamet för Hobbiten-filmerna (en av sagorna som är upptakten till Sagan om Ringen trilogin)  skulle välja vilka material de skulle välja till de stickade plaggen i filmerna så föll valet bland annat på ett garn från en liten Nya Zeeländsk producent, Stansborough och garnet som nu heter Mithril. Garnet kommer från fåret Stansborough Grey som bara existerar i en enda flock.

Jag köpte garnet från Paulina på Garn&Mera under Syfestivalen i vintras och tänkte att det skulle bli en perfekt att sticka något som present till sonen på hans 15-årsdag. Jag valde att sticka Bofur's Gloves som finns med i filmen The Hobbit.

Det är ett par ganska enkla, mosstickade halvvantar med tumkil och tumme. Det spelade ingen roll att jag hade garnet från februari när sonen fyller år i juni, jag kom ändå inte igång med dem i speciellt god tid.

Men de blev i alla fall klara innan vi uppvaktade honom! De låg på plats på hans frukostplats flera timmar innan han steg upp, hahaha!

Han blev otroligt nöjd och faktumet att det var samma garn som användes till de stickade halvvantarna i filmen tyckte han var en jättekul detalj. När jag lämnade sommarlovskillen vid datorn i morse hade han faktiskt vantarna på sig. Snacka om stick-värdig kille!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar