tisdag 31 maj 2016

Dela med sig

Jag lyssnade på senaste avsnittet av en av mina favoridpoddar: Yarniacs. De talade om att det kommer upp många nya små kreativa företag som hör ihop med stickvärlden. Allt från garnfärgare till dem som gör stickmarkörer och projektpåsar.

När fler företag dyker upp så blir det fler som vi vill fördela vår hobby-budget mellan. Och det kan vara svårt för de små företagen att försörja sig. Jag har själv märkt att det framförallt går ut över min lokala garnaffär. Och jag vill så mycket som möjligt stödja den, det är ju där som det går att få den verkliga inspirationen eftersom vi där kan se och känna på produkterna.

Ett sätt att hjälpa till är att sprida vår underbara hobby till andra. Alla som kan och har möjlighet lär andra att sticka och virka så vi blir fler som kan fördela våra hobby-budgetar mellan de fantastiska kreativa företag som finns.

Yarniacs har till och med startat hashtaggen #knit1teach1 där man kan berätta om hur man lär andra att sticka.

Jag har lockat med några som jag känner även om de ännu inte är lika nördiga som jag ;)
Jag är på god väg att locka med min syster: hon håller på att lära sig sticka strumpor. Här är en bild som min syster tagit på sitt första par strumpor. Den första fick hon hjälp med och den andra klarade hon själv! Jag är så stolt över henne :)

En av mina äldsta vänner har också lockats med och nu är jag inte ensam om att sticka när vi har middagar ihop.

Jag har också funderat på att kanske att ideellt dela med mig av min kunskap på det lokala kaféet. Vi får se vad som händer framöver.

Har du lyckats att locka med fler i garnernas underbara värld?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar