lördag 12 mars 2016

Stickhelg i Vrigstad

Första helgen i mars har passerat och vi hade lyckan att få plats på stickhelgen i Vrigstad som Emmas Dagar anordnar, Vrigstadssticke.

Mitt resesällskap var Gax och Leftknit. Vi tog en liten omväg på vår väg mot småland. Först stannade vi till vid Väderstads Konditori för att äta lunch, det kan hända att vi tog en liten fika också efteråt :) Sedan ville vi förstås också stanna vid Östergötlands Ullspinneri. Jag hade tänkt att köpa en tröjmängd av Renemo-garnet, men det fanns bara vitt så jag köpte blått Visjö istället. Och så kom jag på att det kanske skulle gå att sticka sockor av pälsullgarnet. Det är gjort av Gutefår (Gotländska utegångsfår)

Tiden gick lite för snabbt på Ullspinneriet och det var snart dags att åka vidare för att komma i lagom tid till Vrigstad. Det var lätt att hitta till IM-gården och vi parkerade i ett snöigt Småland.

När vi kom fram blev vi varmt välkomnade av Emma, Tösen och Barbro. Det var verkligen mysigt att komma till IM-gården igen. Boendet är riktigt lyxigt i fina tvåbäddsrum och vi blev bortskämda med fint lagad mat hela helgen.

Vi installerade oss i våra rum och packade upp det viktigaste varefter det var dags att ta vår stickkorg och sätta oss och sticka. Och ja, det var ungefär det vi gjorde hela helgen ;) Sticka och prata och ge varandra inspiration.

På efter middagen hade vi "cast on party" för mitt mönster Sól Angelica och jag hjälpte dem som inte stickat tå upp tidigare. Vi satt ett helt gäng som ville vara med. Några andra var vana vid tekniken och startade på egen hand. Det var så underbart roligt att se alla Sól Angelica-sockor som växte fram under helgen!

En lokal garnaffär var också på plats och de sålde många fina garner. Jag passade på att köpa några nystan Sandnes Tynn Merino som jag ska använda till en teststickning åt Amy i Periscoping Sisters (de har en superrolig ny podcast)

Innan middagen på lördagkvällen lyxade vi till det med lite bubbel till stickningen.




En av de gotländska tjejerna hade med sig några Nystpinnar hon sålde. Efter några tafatta försök fick jag hjälp av henne och det gick lätt att få till ett fint nystan som man kan ta garnändan inifrån. Funkar alltså ungefär som en mekanisk nysymaskin fast mycket mer avkopplande. Om du vill kan du se en kort demo av Nystpinnen jag gjort på Periscope och lagrat på Katch.

En sån här helg går aldeles för fort, tyvärr och snart var det söndag eftermiddag och dags att säga adjö till alla underbara stickvänner.  

Stort tack till alla fantastiska deltagare och inte minst till Emma som lägger ner så mycket tid att arrangera!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar