söndag 27 december 2015

Tumkilar

Olika vantar kan ha lite olika metoder för att få tummen att passa. De vantar jag har stickat på sistone kan jag dela in i tre tumkilar. 



Den grå-orangea hålkrusvanten har ingen tumkil alls, bara in istickad tumme. Den är vanlig på Lovikka-vantar.

Den gröna Berceau-vanten har en tumkil som börjar nere vid mudden och sitter på insidan av vanten. Det är nog den som jag sett oftast.

Vanten i mitten har en kil som sitter på sidan av vanten. Fördelen med det är ju att man inte kan råka sticka två vänstervantar, vilket hänt mig flera gånger när jag stickat kilen till höger.... 

När jag lade upp den här bilden på Instagram var den högra tummen den som flest föredrog. Jag fick då också tips om en tumkil som kallas "Fried Chicken Mitts" Den måste jag verkligen testa! En annan fin tumkil heter "Arched Gausset Mittens". Den kan också vara värd att testa framöver.

Till sist en liten påminnelse om att det är fem dagar kvar på KAL:en mitttensWithAlpakkaAnna. Lägg upp bilder på Instagram och var med på utlottning av jättefina priser! Läs mer i dessa inlägg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar