lördag 7 november 2015

Summertide MKAL


Scrolla ner för svensk version

When Helen aka Curious Handmade announced her mystery knit along (MKAL) Summertide I knew I wanted to participate :)

After some stash diving I found a skein of Juno Fibre Arts Alice I won in Helen's Curious Collective KAL last year. But I needed one more colour. So I knew that Dandelion Yarns had done some hand dying in the same base. It showed that she had a light indigo which went perfectly with the colour way Gunmetal I already had. So to be it :)

The KAL started september 10th and as my birthday is the day after, I decided for this shawl to become my Birthday Cast-On!

The first week's clue was really easy and was finished quickly. The next week wasn't so difficult, but I  did some errors and had to rip it back some 10 rows or so and got behind. And then other knitting queued up and needed to be finished before this shawl.

Also, I'm not as quick with my needles when it comes to lace knitting. Although I love to knit it and the result wonderful.

In the end I sat and bound it off the same morning the MKAL ended which was October 31st.

But I did manage to finish in time and post my pictures in the finished objects thread on ravelry.

I am so happy with my finished object, Helen has designed the most amazing shawl!


Svensk version

När Helen aka Curious Handmade berättade att hon skulle designa mysteriesjalen Summertide visste jag att jag ville hänga på och sticka den!
Efter att ha rotat lite i stashen hittade jag det fantastiska garnet Juno Firbre Arts Alice i en mörkt grå nyans jag vann i Helens Curious Collective förra året.
Juno Fibre Arts har slutat att färga men jag hade hört av Dandelion Yarns att Anna har handfärgat i samma bas som Juno Fibre Arts. Och det visade sig att hon hade en härva Dandelion Yarns Alice i en vackert ljus indigo som passade perfekt ihop med den Gunmetal som låg i stashen.

MKAL:en startade den 10:e september och eftersom jag fyller år dagen efter bestämde jag mig för att vänta en dag att lägga upp så att Summertide fick bli mitt födelsedagsprojekt!

Första ledtråden var rättfram och jätteenkel så den blev klar snabbt. Den följande var rolig men inte lika lätt och jag hittade ett fel 10 varv ner som jag insåg att jag inte skulle stå ut med. Så jag rippade...
Sen tappade jag fart och visserligen stickade jag på, men jag kom efter i ledtrådarna.

Jag är inte direkt så snabb när det gäller spetsstickning, men det blir ju så vackert så det är bara att njuta under tiden :)

Det slutade med att jag satt och maskade av morgonen samma dag som KAL:en slutade. Men jag hann och lyckades lägga upp bilderna av mitt avslutade projekt i tid.

Jag älskar min färdiga sjal! Helen har verkligen designat en fantastiskt vacker sjal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar