fredag 30 oktober 2015

Roma Mittens

I augusti såg jag att Matilda på webbaffären Organic Knitters sökte teststickare till ett nytt vantmönster. Först tyckte jag att det lät roligt att haka på.

Snart insåg jag att det var större än så. Det här mönstret stöder projektet Team Roma som stödjer utstötta Romer och Rudari i Bulgarien och Rumänien ska få drägligare liv i sina hemländer.

Garnet är dessutom spunnen från Rumänsk ull framtaget av Moeke Yarn. De tar fram garnet på ett traditionellt sätt och utan kemikalier för att ta tillvara på ullen och bevara kunskapsarvet.

Matilda har designat Roma Mittens utifrån inspiration hon fått när hon stickat med garnet. Idag startade försäljning av kit och mönster på OrganicKnitters.com. För varje mönster som säljs går 15k till projektet Team Roma.

Projektet känns väldigt viktigt för mig eftersom romers utanförskap har berört mig ända sen jag gick på lågstadiet och läste Katitzi av Katarina Taikon. Och när jag nu ser Romer sitta utefter gatorna i många samhällen tänker jag det är så tragiskt att människor blir lurade att åka från sina familjer i tro att kunna tjäna gott om pengar.

Åter till vantarna, jag ville naturligtvis gärna vara delaktig i arbetet att ta fram vantarna så jag anmälde mig som teststickare och Matilda bad mig testa det engelska mönstret.

Vanten har ett väldigt vackert mönster och jag är säker på att det blir fler Roma-vantar stickade av mig. Garnet är entydigt och växtfärgat i härliga färger. Det är ett relativt hårt garn, det blir mycket mjukare av tvätt. För den som är väldigt känslig för att ull kan kännas sticksigt ska man nog köpa mönstret och istället skapa sina Roma mittens i ett annat, väl definierat garn så att mönstret kommer fram lika vackert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar