torsdag 11 juni 2015

Låt mig presentera Astrid

Astrid har inte haft det lätt. Hon har varit bortglömd länge. Väldigt länge! Men nu har hon fått börja komma till sin rätt igen. Astrid är alltså min spinnrock.

Hon är uppkallad efter min farmor som föddes 1898 i Skåne, när hon gift sig flyttade hon till Umeå där hon levde resten av sitt liv. 
Om min farmor någonsin använde spinnrocken vet jag inte. Så länge jag minns har vi haft rocken i min familj och har bara varit prydnad. När jag flyttade till lägenhet i Linköping för 20 år sen tog jag med mig rocken, fortfarande som prydnad. 


Fast det har varit väldigt synd om Astrid sen vi flyttade till vårt hus här i Ljungsbro. Vårt vardagsrum är väldigt litet och Astrid fick inte plats. Då fick hon flytta upp på garagevinden :( 

Men sedan jag fått många vänner som spinner har jag ofta tänkt att jag skulle försöka få igång rocken igen, så förra sommaren tog jag ner henne till uteplatsen. Då såg jag att hon var lite or-äten och jag vågade inte ta in henne i vårt trähus. Så jag lämnade henne kvar på uteplatsen över vintern så skadedjuren skulle frysa ihjäl. Och de har de nog gjort nu!

Spolen var helt trasig, men resten visade sig vara i ganska bra skick och i veckan ramlade jag över en facebook-annons som hade spolar till salu som var lagom långa. Jag slog till direkt. Igår kväll tänkte jag att jag skulle testa lite och med hjälp av två duktiga spinnande vänner lyckades jag montera spolen på rätt sätt, byta drivsnöre och lära mig att få rätt spänning på drivningen. 

Efter lite justeringar så lyckades jag spinna! Jag har börjat att med att spinna med förgarn av finull från Östergötlands Ullspinneri  Det är ull som redan är kardad och utdragen till lagom tjocklek att spinna tråd av. Då behöver jag inte tänka på annat än att bara trampa och släppa in tråden på spolen när den är lagom tvinnad. En sak i taget :)

Det gick verkligen över förväntan! Det ligger något skräp i själva hålet där det spunna garnet ska passera över till spolen, men det finns två utgångar och det andra fungerade bra. Om jag spann tråden för hårt fastnade tråden på öglorna på vingen och ville inte snurra upp sig på spolen. Så jag kan alltså inte spinna överspunnen tråd. Jag får se hur garnet blir sen när jag tvinnar den, om det funkar trots att den är lite halvlöst spunnen.


På en dryg timme lyckades jag spinna 25g entrådigt. Jag planerar att spinna upp det förgarn jag har och tvinna det till tvåtrådigt garn. Sen får jag se om jag ska färga det eller om det får vara naturvitt. Garnet blir ganska tjockt med det här förgarnet men kanske jag kan sticka den nya sjalen Wispering Island Shawl från Curious Handmade (Helen Stewart)

Astrid bor fortfarande på uteplatsen, men nu på sommaren är det ju en ganska härlig plats att sitta och spinna på :)

1 kommentar:

  1. Vacker Astrid, och vad roligt att hon fått stå i originalskick trots att hon bara stått till prydnad! Så många spinnrockar har blivit nerkladdade med tjocka färglager helt utan urskiljning. Jag önskar er många härliga timmar tillsammans på uteplatsen i sommar!

    SvaraRadera