måndag 29 juni 2015

Från spinnrocken

Det förra garnet jag spann var från förgarn och nu var det dags för att spinna från kardad fiber. Jag valde först att spinna från en underbar fiber jag köpt från Manduzana, som är en blandning av polwarth, silke och kamel. Det var riktigt lättarbetat, tyvärr spann jag tråden för alldeles för hårt. Dels blev det knögglor på tråden och dels gick den av väldigt lätt. Eftersom det var knögglor på tråden blev det extra besvärligt att tvinna garnet och det blev ganska obalanserat. Jag hade nog tänkt att spinna mer av den fina gröna fibern, men jag insåg snabbt att det är bra att låta den vänta tills jag blir mer övat mer.

Då tog jag fram en BFL-fiber som jag köpte på spinnarhelgen i vintras. Den fibern hade jag börjat med att spinna på slända, men det är inte lika kul nu när jag har spinnrocken så jag snurrade upp det jag spunnit på sländan till spinnrocksspolen och fortsatte att spinna på rocken.

Jag tyckte jag fick ganska bra flyt och lyckades faktiskt att spinna upp hela påsen jag hade kvar. Det var lagom mängd för (den enda) spolen jag har. När jag inte tänkte på hur jag skulle spinna så märkte jag att (åtminstone med den typen av fiber) spinner jag naturligt relativt tunt. BFL-fibern är ju så lång också så att det är lätt att jobba med.


Till vänster är 20 gram av Manuzanas vackert gröna ull där det färdigtvinnade garnet blev 60m. Nästa gång jag spinner av fibern ska jag göra den mer rätta, jag har 70g kvar.

Garnet till höger är av naturfärgad BFL och det väger 30g.  Det färdigstvinnade garnet blev 96 meter långt. Båda garnerna ligger ungerfär runt sportweight (c:a 300m/100g).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar