måndag 15 juni 2015

En spinnande helg

Sedan i onsdags, när jag fick igång min spinnrock Astrid, har mitt hantverkande bestått väldigt mycket av att spinna garn. Jag har spunnit på altanen, gräsmattan och framför prinsbröllopet. Jag funderade på att sätta mig och tvinna garn på poolområdet idag, men det blev altanen igen istället :)

Jag har hittills bara spunnit av det förgarnet av finull jag köpte på Ullpinneriet i vintras, men det var väldigt bra att ha som lärobjekt. Då behöver jag "bara" koncentrera mig på tvist och att få det jämt. Och det var fullt tillräckligt!

Jag har en utmaning i att få rätt balans i garnet, Den första härvan blev ganska bra, lagom överspunnen på ett sätt jag gillar. Men andra blev underpunnen och trejde för överspunnen.

Min spole är kort och har låga sidor och för att kunna få på mer garn på spolen har jag satt dit pappskivor som gör att det får plats mer garn. Men när spolen bli fullare fungerar indraget av garnet inte lika bra, trots att jag spänner åt. Det måste vara någonting med diametern på det underlag där garnet rullas upp att göra. Jag tror det är ganska lagom att spinna 50g-härvor på den spolen jag har idag, Den sista härvan råkade bli på 80g :o så det blev det lite tjorvigt mot slutet...

Resultatet av helgens spånad blev 270meter garn som vägde 200g. Hmmm, när jag skriver ner det och tänker på hur garnet känns, tänker
jag att det låter mycket tjockare än jag tycker att garnet ser ut att vara, Jag måste nog mäta och räkna igen.

Trots allt tycker jag nog att garnet är tillräckligt snyggt att sticka något av. Det skulle ju bli en väldigt gosig mössa eller mysiga vantar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar