fredag 3 april 2015

Älska sin stash

Podcasten Yarniacs har en ravelrysida, dvs ett forum där lyssnarna skriver i olika trådar. 

En av lyssnarna skapade på eget bevåg en tråd för att inspirera till att minska sin stash. Det utvecklade sig sen till måttot "Love the Stash You Have". Alltså inte att man nödvändigtvis måste minska stashen (även om många stickare har en rejäl stash att plocka garn ur) men framförallt att vi ska tycka om det som finns där och bli inspirerade av det.

Jag satte upp ett antal mål för första kvartalet i år, vilka bestod i att sticka en tröja, ett par vantar och ett par sockor från stashen. Dessutom skulle jag gå igenom stashen så att den stämmer med vad som ligger inlagt på ravelry och starta sticka på tröjan till maken. Vad gäller inköp skulle alla inköp ha ett syfte och att jag måste sticka upp sträckan först innan jag får handla garn. 

Jag klarade faktiskt alla punkter. Jag har stickat betydligt mer från stashen än tidigare år: av det jag avmaskat under första kvartalet är 80% från stashen. Av det jag handlat har visserligen en del hamnat på vänt, men jag vet vad jag vill sticka av det. Tidigare har jag oftat handlat garn bara för att det är fint eller att det har varit på rea. 

Sammanlagt har jag stickat fyra par strumpor, två tröjor, ett par vantar och två halsvärmare från stashen. 

För att få lite extra draghjälp med att ta väl hand om stashen har jag skapat en svensk Facebook-grupp där många vänliga stickare är med. Om vill vara aktiv i den gruppen får du gärna komma med! Gruppen heter "Älska sin Stash"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar