söndag 15 februari 2015

Syfestivalen våren 2015

Länge tänkte jag att jag inte skulle åka till Syfestivalen. Jag har så lätt att köpa alldeles för mycket garn som sen bara ligger.

Men så blev jag tillfrågad av Medea om jag ville hjälpa till hos föreningen Sticka. Och det vore ju jätteroligt. Det behövdes lite extra hjälp på fredagen, och jag kunde ta ledigt då. Helt perfekt!

Jag fick hålla workshop i hur man lägger upp sockor från tån med Judy's Magic Cast On. På eftermiddagen stod jag i Stickas monter och berättade vad föreningen gör.

Båda arbetsuppgifterna var väldigt roliga.
På workshopen fick jag fullt upp! Det var flera som kom dit som inte heller hade arbetat med Magic Loop, så det blev lite extra att hjälpa till med. Förutom att hjälpa workshop-deltagarna med att lägga upp visades också hur de skulle kunna skapa en snygg tå. Jag hade förberett genom att göra ett gäng tår och visa.

På Instagram fick jag reda på att Lillemor på Limmo Design skulle hålla workshop i att spinna med slända. Det var jag ju tvungen att prova! Så på morgonen anmälde jag mig till den.

Det gav mig väldigt begränsad tid att gå runt bland utställarna. Så jag fick vara fokuserad :) Mitt mål var att jag skulle få köpa en tröjmängd + 800m garn.


Jag hade bestämt mig för att känna på Sokustens nya garn av Jämtlandsull, en korsning av merinofår och sveafår. Jag hann smita iväg till Solkusten strax innan min workshop. Jämtlands-garnet var heeeeelt underbart mjuk. Den fanns i både entrådigt och tvåtrådigt. Jag köpte en tröjmängd av det tvåtrådiga!

Efter tå-upp-workshop:en gick jag och mitt resesällskap ut till bilen med förmiddagens inköp. Efter lite sushilunch hann vi gå en kort runda innan jag skulle stå i Stickas monter. Jag gick till AnneD's Scotish Confectionary och köpte whiskey-kola till käre maken och laktritskola till mig själv (vad annars???)
Därefter gick jag och pratade med grabbarna på Naturgarn. Det var ett mycket givande samtal om sociala medier, mönster och designer. Där kompletterade jag med ett nystan mörkgrå Indiecita och ett nystan Highland Wool i DK weight.

Efter jag stått i montern gick jag direkt till Limmos workshop där jag skulle testa att spinna. Jag lyckades att inte slå någon i huvudet med min slända. Jag var faktiskt relativt lugn i stort sett hela tiden. Och jag lyckades producera säkert två meter tvåtrådigt garn ;)

Nu var det en timme kvar till stängningsdags. Jag hann med ett kort besök på Stäket där jag klpte ulltvättmedel, ett betydligt längre besök hos Solkusten där jag hann med att prata med både Viffla och hennes moster och följde med mitt resesällskap till Garngalleriet där jag bara tittade.

Limmos garner är så fantastiskta! Där var jag också tvungen att stanna till och köpa ett glittrigt sockgarn. Det var så himla vackert!

Då var min garnbudget slut och tiden också. På vägen ut sprang jag förbi en monter där de sålde pärlor som passar att sticka med. Så de fick slinka med också. När jag kom hem insåg jag att det var ganska många pärlor i förpackningen :)

Allt som allt var det en jätterolig dag! Jag tyckte om att köra bil upp. Då hade vi någonstans att lämpa av saker vi handlat i omgångar och vi kunde bestämma själva när vi kom och åkte hem. Trafiken var heller ingen fara, inga stockningar någonstans. Det var inga problem att hitta och parkeringsavgiften var mycket lägre än vi befarat.

Väl hemma var jag förstås tvungen att ta en samlingsbild på det jag köpt, det var tröjmängd + 775m :)

1 kommentar: