torsdag 22 januari 2015

Garnpost

Det kom ett väldigt härligt brev förra veckan från Naturgarn med mysiga alpackagarner. Jag fick några nystan Indiecita att provsticka med. Med i paketet var också ett nystan Alpacka Sport.
Färgerna på garnerna passar mig verkligen helt perfekt :)

Av Indiecitagarnet vill jag sticka något ur Vantar för alla årstider av Clara Falk och Kamilla Svanlund. Men jag har inte lyckats lista ut än vilket av alla mönstren som vill bli ett par alpacka-vantar. Jag får lägga garnerna på bordet ett litet tag så jag får klappa på dem och tänka lite till!

Men direkt när jag såg Sport-garnet visste jag att jag ville sticka en cowl i det. Det var helt underbart mjukt och mysigt att klappa på! En cowl som jag kikat på sen mönstret kom ut före jul är Crisp and Even Cowl av Helen Stewart (Curious Handmade).

Jag var tvungen att fundera ett par dagar över vilket garn jag skulle ta som kontrastfärg. I tisdags gick jag igenom mina stash-garner och då hittade jag ett fint nystan mörkgrått alpackagarn som jag impulsköpte på syfestivalen (varför köper man ett enda nystan?). Ihop med en tunnare tråd garn av alpaca och silke blev det lagom tjockt att sticka med.
Kombinationen av gult och grått är verkligen en av mina favoriter!

Naturgarn Alpaca Sport är ett relativt tjockt garn med 150m/100g och jag använde stickor 5.0mm. Det var verkligen snabbstickat. Så mindre än två dygn efter jag startat min mjuka och mysiga cowl var den färdig!

Nu kommer jag nog inte att frysa om halsen när jag går ut i snön :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar