onsdag 20 augusti 2014

Ullmarknad i Österbybruk

I helgen var det Ullmarknad i byn där jag växte upp: Österbybruk. Miljön runt marknadsområdet är helt fantastiskt. Där finns herrgård med orangeri och stallar, en väl bevarad vallonsmedja, arbetarbostäder med anor från tiden då vallonerna invandrade och mycket mer.
Vallonsmedjan i Österbybruk
Ullmarknaden hade lockat c:a 40 utställare, de var med i projektet Från lamm till tröja som varit till för att stärka företagare som arbetar med ull på olika sätt.
Jag bor 35 mil från Österbybruk så det blev en bit att åka. Som tur var fick jag sällskap av Gunilla, vi brukar träffas på stickkafeer och stickgrupper i Linköping. Vi hakade på vår husvagn på familjens stora bil, packade husvagnen med stickningar och vin och körde upp. Jag fick köra själv eftersom vår vagn kräver BE-kort, men det gick bra med lite pauser och trevligt sällskap!

Vi kom upp till Österbybruk och Simbadets Camping torsdag kväll och i halvmörkret lyckades vi sätta upp vårt lilla förtält (ett resetält). Vi hann också till affären innan de stängde för lite kvällsplock. Sen korkade vi upp första vinflaskan, stickade sockar och åt ost med oliver. Det var jättemysigt! Campingen är mycket välskött och väl värd ett besök!

Fredagen ägnade vi åt sightseeing-promenad runt Österbybruk och efter frukosten åkte vi vill Uppsala som ligger drygt 4mil söderut. Vi gick runt lite, bland annat i Stadsträdgården och på stan. Ett besök på Yll&Tyll var ett måste. Jag gick runt och hjälpte min syster med förslag på garner hon kunde sticka i. Jag letade inte så mycket till mig själv, men jag såg ett heeelt otroligt handfärgat garn. Jag tror att det var La Jolla från Baah Yarn. Supermjuk och fint. Men köpte faktiskt inget!

Min syster fick välja middagsställe, så det blev china-buffe. Riktigt god mat, och mätta blev vi förstås. Det är svårt att hålla igen när man kommer vrålhungrig till en buffét, vi hade inte ätit sen frukost...

Sen var det helg och dags för oss att besöka Ullmarknaden, men innan det hann vi faktiskt både långpromenad och ett dopp i friluftsbadet Simbadet.
Ullmarknaden var jättefint uppbyggt och många duktiga hantverkare samlade på samma ställe. Och det kom många besökare. Jag fick möjlighet att träffa flera härliga stickerskor som jag tidigare bara lärt känna på nätet. Det var verkligen underbart roligt. Tack för härliga möten!

Bland utställarna var mina favoriter 
Det fanns också många som höll workshops där man kunde prova på att sy, tälja och spinna.

I Solkustens monter stod Linnea Öhman (Viffla) och hjälpte till och vi fick tillfälle att prata lite. Jag kände mig alldeles starstrucked :) Till slut kom jag fram till att jag ska gå till nästa steg vad gäller känslighet mot rustika garner. Jag köpte Solkustens vita två trådiga för att sticka ännu en Siri, en vit Siri!


Till Gudruns Ullbod återkom jag många gånger för att prova att spinna på de fina spinnrockarna från Ashford och att prata restaurering av spinnrock. Jag provade både dubbeltrampad som har hjulet framför och en mer klassisk modell. Det gick förvånansvärt bra med den klassiska. Jag har ju en gammal rock från min farmor. Mer om den i ett annat inlägg.

I Gudruns Ullbod köpte en jag otroligt vacker härva kardad ull av alpaca och merino, lite garnfärg och en minihärvel.

Spångmurs sålde bland annat kit att väva band med. De var så snygga att jag var tvungen att köpa med ett bandvävarkit hem. Nån gång ska det nog kunna bli ett band att sätta på en kofta bredvid knappslån.

Allt som allt var det en mycket välorganiserad tillställning och vi hade tur med vädret. Lördagen bjöd på strålande sol och på söndagen var det uppehåll precis den tid mässan höll på.

Det sägs att Ullmarknaden i Österbybruk kommer att bli en återkommande tillställning och jag hoppas verkligen det. Jag kommer säkerligen att åka tillbaks i så fall!



Österbybruks Herrgård

Vy över Herrgårdsdammen

Blommor i Orangeriträdgården

Klockstapeln med arbetarbostäder bakom
Oppdammen sedd från Simadets Camping

Österby Hembageri gör helt fantastiskt bröd!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar