måndag 22 april 2013

Nytt stickprojekt

När det gäller stickning så är bland det bästa jag vet att starta upp ett nytt projekt. Om jag inte hejdade mig så skulle jag kunna starta hur många projekt som helst. Det finns till och med ett begrepp för det, inte helt okänt inom stickvärlden, startitis :)

Men nu har jag just avslutat en pågående stickning så då får jag definitivt börja en ny och det ska vara en tröja, det är allra roligast att sticka.

Efter att ha spenderat en hel del tid på stickarnas mecka, Ravelry, bestämde jag mig för Shellseeker av Heidi Kirrmaier. Jag ville att det skulle vara en sommartröja och den skulle stickas med raglan-ok uppifirån-och-ner på rundstickor. Sist men inte minst ville jag använda garn som jag redan hade hemma i mitt lilla lager.

Garnet jag hade hemma heter Järbo Tropik och är i färgerna natur och mörk korallrosa. Det garnet är gjort av 50% bambu, 25% bomull och 25% akryl. Jag har stickat en Pippitröja i det förut och då tyckte jag det var skönt att sticka i. Det var ett tag sen jag köpte garnet så nu hade det legat till sig tillräckligt. Var och en av de två färgerna skulle nog  räcka till en tröja men jag ville följa randningen på mönstret, det såg lite mysigt ut. Egentligen är nog garnet lite för tunt för syftet, men jag går upp lite i stickstorlek så tror jag det blir bra ändå.

Så börjar jag att sticka. Det är första gången jag provar att sticka uppifrån och ner så det är roligt att prova en ny teknik. Men redan efter några ränder ser jag likheten med en polkagris! Jag tror ändå att jag fortsätter. Egentligen trivs jag jättemycket med färgen och det blir extra roligt att sticka randigt eftersom det är så lätt att hela tiden vilja sticka "bara en rand till" hela tiden.

Och det bästa med en raglantröja man stickar uppifrån och ner är att man behöver inte vara så supernoga med stickfastheten. Det går att anpassa efterhand eftersom man kan prova tröjan på längs vägen och se om den blir lagom stor. Vad gör man inte för att slippa göra en liten provlapp :)

2 kommentarer:

  1. Vem älskar inte polkagrisar?! Kör på, det blir kalasfint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin för uppmuntran :)
      Eftersom jag ändå stickade fel så får den röda bli en enfärgad tröja. Det blir ännu bättre!

      Radera